NEGERI-negeri pertama di Nusantara
atau dunia Melayu memeluk agama Islam ialah Aceh, Kedah dan Patani.
Berbagai-bagai teori tentang kedatangan Islam di dunia Melayu. Ada
sarjana berpendapat kedatangan Islam langsung dari tanah Arab.
Pendapat yang lain pula menyebut datang dari India, terutama dari Malabar dan Gujerat.
Syeikh Ahmad al-Fathani dalam
Hadiqah al-Azhar wa ar-Rayahin menyebut ia juga diperanani oleh bangsa
Arab-Andalus. Ada juga pendapat yang menyebut dari negeri China. Semua
pendapat saya tinggalkan saja, yang dibicarakan di sini ialah bahawa
daripada sekian ramai penyebar Islam yang datang di Aceh itu ialah
Syeikh Abdullah Arif dan yang di Kedah pula Syeikh Abdullah al-Qumairi.
Kedua-dua ulama yang tersebut
hidup sezaman dengan seorang Wali Allah yang sangat terkenal, ialah
Syeikh Abdul Qadir al-Jilani. Tokoh-tokoh Islam yang datang di dunia
Melayu sebahagian besar adalah diperanani oleh ulama sufi. Sebagai bukti
bahawa mereka lebih mengutamakan tasawuf sekurang-kurangnya dapat
dibuktikan dengan sebuah karya tulis judul Bahr al-Lahut yang dikarang
oleh Syeikh Abdullah Arif.
Hingga abad yang ke-16, ajaran
tasawuf masih mendominasi seluruh aspek dalam pendidikan Islam,
persuratan, dan kehidupan masyarakat Melayu terutama di Aceh. Pada abad
ke-16 hingga 17, hampir seluruh karya Syeikh Hamzah al-Fansuri adalah
tentang tasawuf belaka. Bahkan kesan kekukuhan ajaran tasawuf masih
dapat dirasakan hingga pada zaman ini.
Syeikh Abdullah Arif adalah
seorang pendatang dari bumi Arab ke Aceh bersama sekian ramai mubaligh
lainnya. Ada orang meriwayatkan bahawa di antara sahabat Syeikh Abdullah
Arif ialah Syeikh Ismail Zaffi. Barangkali Syeikh Abdullah Arif ada
hubungan atau pernah berkenalan atau pun menjadi murid seorang Wali
Allah yang terkenal iaitu Syeikh Abdul Qadir al-Jilani (lahir 471 H/1079
M, wafat 561 H/1166 M).
Syeikh Abdul Qadir al-Jilani
juga pernah sampai di Aceh, demikian menurut H.M. Zainuddin dalam buku
Aceh dan Nusantara. Memperhatikan tahun wafat Syeikh Abdul Qadir
al-Jilani 561 H/1166 M dengan salah satu pendapat yang menyebut bahawa
Syeikh Abdullah Arif tiba di Aceh tahun 560 H/ 1165 M (setahun sebelum
kewafatan Syeikh Abdul Qadir al-Jilani), bererti dapat dipastikan
sekurang-kurangnya kedua-dua ulama itu hidup sezaman.
Tersebut dalam sebuah majalah
ilmiah yang diterbitkan di Mekah al-Mukarramah Zulhijjah 1356 H
bersamaan Februari 1938 M, an-Nida' al-Islami, bahawa yang mula-mula
penyebar agama Islam bangsa asing datang ke Sumatera ialah seorang dari
Mekah iaitu Syeikh Abdullah Arif pada abad ke-13 Masihi.
Pedagang Mekah
Syeikh itu seorang pedagang di
antara beberapa pedagang Mekah. Kedatangannya itu membawa pelbagai
barangan yang dihasilkan di negeri Hijaz, seperti pelbagai jenis kurma,
kulit kambing dan lain-lain. Syeikh Abdullah Arif itu membawa
barang-barangnya turun di Sumatera Utara (Aceh), dia diterima oleh
masyarakat di sana.
Disebabkan rasa tanggungjawab
untuk menyebarkan Islam, dan sebab yang lain penduduk Aceh zaman itu
sangat mesra bergaul dengan orang-orang Arab, termasuk Syeikh Abdullah
Arif, maka mereka saling rasa terhutang budi. Oleh hal yang demikian,
Syeikh Abdullah Arif dan orang-orang Arab yang lain, tertutup hati
mereka untuk kembali ke negeri mereka atau pun merantau ke tempat yang
lainnya.
Diriwayatkan pula bahawa Syeikh
Abdullah Arif mula memberi pendidikan kepada masyarakat, ramai yang
masuk Islam dan ramai pula muridnya. Murid-murid Syeikh Abdullah Arif
menyebarkan Islam di pantai Barat pulau Sumatera, daerah Minangkabau.
Di antara murid beliau yang
terkenal ialah Syeikh Burhanuddin. Syeikh Burhanuddin adalah yang
pertama menyebarkan Islam di Sumatera Barat (Minangkabau). Kuburnya
dijumpai di Kuntu di tepi Sungai Kampar Kiri (tahun wafat 610 H/1214 M).
Syeikh Burhanuddin murid Syeikh Abdullah Arif ini lain dari Syeikh
Burhanuddin Ulakkan murid Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri.
Dalam buku prosiding Risalah
Seminar Sejarah Masuknya Islam ke Indonesia, mencatatkan tahun
kedatangan Syeikh Abdullah Arif itu, dinyatakan bahwa menurut hikayat
yang bersumber kita sendiri seorang pengembang Arab bernama Syeikh
Abdullah Arif sudah memulai pengembangan itu pada tahun Masihi 1177.
Dalam an-Nida’ al-Islami pula
pula menyebut tahun 1170 M, berdasarkan penyelidikan seorang sarjana
Jerman. Penyelidikan yang terkini ada pendapat lain tentang ketibaan
Syeikh Abdullah Arif di Aceh, ialah tahun 506 H/1111 M dan tahun 560
H/1165 M. Tentang kubur Syeikh Abdullah Arif, H.M. Zainuddin menulis,
bahawa “ada lagi satu kompleks kuburan yang bernama Jeurut Kling
(Kuburan Keling). Di antara kuburan itu oleh seorang perempuan tua yang
menyebut kubur Keling itu, namanya didengar dari orang-orang yang
melepaskan nazar dulu disebut Abdullah Arif.”
Timur Sumatera
Di negeri-negeri di pantai timur
pulau Sumatera pula Syeikh Abdullah Arif tidak mengirim murid-muridnya,
kerana ketika itu telah ada seorang bernama Johan Syah yang diutus oleh
Sultan Aceh sendiri. Setelah memeluk agama Islam, Johan Syah menukar
namanya kepada Ali Mandayat.
Beliau mendapat pendidikan Islam
di India. Ali Mandayat menerima rintangan yang banyak dari penduduk
yang belum beragama dan ada juga yang beragama Hindu. Oleh itu beliau
terpaksa menyebarkan Islam dengan jalan berpindah-randah dari satu
kampung ke kampung. Ali Mandayat berhasil mengirim utusan belajar ke
Mekah al-Mukarramah.
Akhirnya Raja Mekah mengirim
Syeikh Ismail ke Sumatera di bahagian pantai timur itu. Dalam waktu yang
relatif singkat dan cepat, hanya sekitar 50 tahun sesudah aktiviti Ali
Mandayat itu, agama Islam tersebar hampir ke seluruh pulau Sumatera.
Syeikh Abdullah Arif barangkali
termasuk salah seorang penulis berbagai-bagai kitab tentang sufi, tetapi
yang baru diketahui hanya sebuah, iaitu karyanya yang berjudul Bahr
al-Lahut. Kitab Bahr al-Lahut ditulis dengan bahasa Arab. Hanya sebuah
naskhah atau manuskrip dalam bahasa Arab dijumpai manakala naskhah atau
manuskrip yang diterjemah ke bahasa Melayu terdapat beberapa buah.
Naskhah bahasa Arab pernah
dimiliki oleh Syeikh Yusuf Tajul Khalwati Makasar. Berdasarkan tahun
kedatangan Syeikh Abdullah Arif di dunia Melayu dapat disimpulkan bahawa
Bahr al-Lahut adalah risalah yang pertama sekali ditulis di rantau ini.
Nur Muhammad
Manuskrip dalam bahasa Arab
adalah salinan yang diusahakan oleh Syeikh Yusuf Tajul Khalwati Makasar.
Secara umum kandungan Bahr al-Lahut adalah membicarakan akidah, tasawuf
dan kejadian alam semesta. Dimulakan dengan kisah kejadian Nur
Muhammad, dilanjutkan dengan kejadian alam semesta, tujuh petala langit,
tujuh petala bumi, alam yang nyata dan alam yang ghaib.
Allah mengangkat darjat Nabi
Muhammad s.a.w. pada sisi keagungan-Nya. Nabi Muhammad s.a.w. adalah
makhluk Allah yang paling tinggi kedudukannya berbanding semua makhluk
yang dijadikan oleh Allah s.w.t.. Nabi Muhammad s.a.w. adalah Nabi yang
awal pada kejadian Nur dan Nabi yang akhir pada kejadian sebagai utusan
Allah di permukaan bumi.
Tiada Nabi yang lain sesudah
Nabi Muhammad s.a.w. Allah menjadikan itu sekeliannya daripada Nur
al-Wilayah dan Nur an-Nubuwah. Bahawa Nur al-Wilayah dan Nur an-Nubuwah
itu adalah sifat Nabi Muhammad s.a.w.. Nur al-Wilayah itu tempatnya pada
batin (tersembunyi) sedang Nur an-Nubuwah itu tempatnya pada zahir
(nyata).
Sesungguhnya ada lagi yang
dinamakan jauhar. Bahawa jauhar yang pertama dinamakan Alam al-Kabir
(Alam Besar). Selain itu Allah menjadikan sekalian rangkaian susunan
kejadian kosmos yang dinamakan Arasy, Kursi, Lauh al-Mahfuz, kalam,
Samawat (Langit), al-Ardh (Bumi), an-Nujum (bintang-bintang), syurga dan
neraka berserta sekelian penghuni dan isinya.
Segala kejadian itu adalah ajaib
belaka. Ada pun bumi dihuni oleh sekalian bangsa manusia, haiwan, jin
dan syaitan. Dari semua nama yang disebutkan itu, mulai Arasy dan
seterusnya hanya bumi saja paling banyak digunakan manusia, kerana bumi
adalah tempat kediaman mereka.
Walaupun ada usaha-usaha manusia
mengharungi angkasa luar hingga berusaha melakukan penyelidikan ke
bulan dan planet-planet lainnya, namun pencapaian yang dapat dijangkau
oleh kebanyakan manusia hanyalah dalam bumi juga.
Manusia diberi akal oleh Allah
s.w.t. untuk mencapai segala-galanya, dengan tidak menafikan kemampuan
tentang dunia, namun pada hakikatnya pengetahuan manusia tentang
keseluruhan yang ada pada bumi sendiri pun tidak akan habis-habisnya
untuk diselidiki dan digarap untuk kepentingan manusia.
Pegangan akidah
Pegangan akidah Syeikh Abdullah
Arif adalah sama dengan pegangan ulama-ulama Ahli Sunah wal Jamaah yang
muktabar, tentang tiada sesuatu yang tersembunyi bagi Allah s.w.t. Lalu
beliau memetik pendapat yang beliau namakan ahlus sirri (maksudnya
orang-orang yang dapat mengetahui perkara-perkara rahsia hakikat).
Menurut Syeikh Abdullah Arif ahlus sirri berkata: “Ada pun Allah s.w.t itu melihat pada jauh dan melihat pada hampir sekeliannya.”
Pengertian Syeikh Abdullah Arif tentang syahadat pula beliau huraikan sebagai berikut: “Berkata
ahli al-musyahadah, adapun tempat syahadat itu, bahawa melihat ia bagi
dirinya, maka tiada dapat tiada segala orang yang Mukmin dipandang yang
demikian itu, maka sahlah pandangannya seperti Allah dan Rasul-Nya.” Yakni diumpamakan seperti orang melihat sehari bulan dan melihat purnama bulan dengan penuhnya.
Maka telah berkata orang ahlul isyarah: “Ada pun sehari bulan itulah hendak menjadikan purnama bulan adanya.”
Selanjutnya dihuraikan pula
tentang Islam, kata beliau, “ketahui olehmu bahawa Islam dan kamal
al-Islam (kesempurnaan Islam) itu adalah dikukuhkan daripada kalimah
syahadah.” Ada pun kamal al-Islam itu, maka memandang yang
sebenar-benarnya, tulus dan ikhlasnya, iaitu mukmin dengan
sebenar-benarnya kerana penglihatan itu seperti sabda Nabi s.a.w.,
Barang siapa berfikir dengan sekejap mata sekalipun, kerana memikirkan
Allah Taala, maka terlebih baik daripada berbuat ibadat 1,000 tahun
lamanya.
Syeikh Abdullah Arif membahas
selanjutnya, Maka telah berkata orang ahl al-Muqabalah, “Jadikan dirimu
dengan perintah tuhanmu dengan sempurna adamu dengan Qudrat tuhanmu.
Maka dijadikan diri kamu itu sebagai tempat kenyataan kenal kepada
tuhanmu.”
Tidak ada komentar:
Posting Komentar